آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه
با تقدیر از برگزیده‌ها؛
روابط عمومی
/ دسته ها: اخبار

با تقدیر از برگزیده‌ها؛

«اولین جشنواره نظام پیشنهادات شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، «اولین جشنواره نظام پیشنهادات شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه» در آمفی تئاتر این شرکت برگزار شد.
ضرورت جهت دهی به نظام پیشنهادات / مدیریت مشارکتی عامل موفقیت در شرکت آبفا است / ارتقا کیفیت آموزش در اولویت قرار دارد
مهندس علیرضا تخت‌شاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: کیفیت آموزش‌های ما به شدّت نیازمند بازنگری است و نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در کل کشور به مقوله کیفیت آموزش، توجه لازم صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر ارتقاء کیفیت آموزش گفت: سیاست ما در این سیستم توجه به مقوله کیفیت است و ترجیح می‌دهیم که مبحث آموزشی ما از نظر کمیّت و رتبه در رده‌های آخر کشوری باشد اما چند دوره خوب و کاربردی تعریف شود تا بتوان ادعا کرد که گام آموزشی خوبی برداشته شده است. مهندس تخت‌شاهی در ادامه به نظام پیشنهادات اشاره و بیان کرد: هدف گذاری ما در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در وهله نخست، مشارکت همه عزیزان در مسائل این شرکت است نه اینکه موضوع مشارکت تنها به چند عضو هیئت مدیره محدود شود.
وی مدیریت مشارکتی را شیوه‌ای موفق در سیستم کاری دانست و افزود: هدف مجموعه شرکت آب و فاضلاب فقط کار است و پتانسیل‌هایی در این سیستم وجود دارد و درخواست ما نیز مشارکت همگانی است اما از عده‌ای گله‌مندیم که چرا در این راستا حضور جدّی ندارند...

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: در هر مجموعه‌ای، مسائل حاشیه‌ای وجود دارد اما این حواشی نباید تمام عملکرد شرکت را تحت تاثیر خود قرار دهد یا اینکه روابط برون سازمانی ما به صفر نزدیک شود.
وی با تاکید بر اینکه خروجی همایش نظام پیشنهادات باید به ارائه پیشنهادات کاربردی منتهی شود، افزود: خوشبختانه جهش بسیار خوبی به لحاظ مشارکت همکاران در شرکت داشتیم و سعی و تلاش ما در حوزه‌های مختلف، ایجاد انگیزه است و در گام بعدی باید به این مسئله بپردازیم که از مجموع پیشنهادات ارائه شده، چه تعداد عملیاتی شد و مشخصاً چه مشکلاتی از شرکت مرتفع گردید.
مهندس تخت‌شاهی خواستار جهت دهی به نظام پیشنهادات شد و بیان کرد: نظام پیشنهادات در سطح شهرستان‌ها نیز باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و این مهم تنها معطوف به ستاد و مرکز استان نشود.
وی خطاب به پرسنل حاضر در این همایش گفت: من به هیچ عنوان به تنهایی در این شرکت موفق نخواهم بود و باید به مدیریت مشارکتی کمک کنید و در این حوزه وارد عمل شوید.
مهندس تخت‌شاهی با ابراز خوش بینی نسبت به اجرای نظام پیشنهادات در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، گفت: به دنبال اجرای نظام پیشنهادات، بسیاری از افراد جسارت و شهامت پیدا کردند که مایه خُرسندی است.
وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از روزمرگی در میان مدیران امورات گفت: مدیران ما نباید سرگرم روزمرگی شوند بلکه قدرت تفکر داشته باشند و «آرامش»، «تفکر»، «پیشنهاد» و «اجرا» در شرایط حساس باید سرلوحه کار مدیر باشد.
صرفه جویی 120 میلیاردی در شرکت‌های آب و فاضلاب کشور / اتفاقات خوبی در آبفای استان کرمانشاه افتاده است

سپس در ادامه همایش، ایلیادی، مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری شرکت مادر تخصصی آبفای کشور اظهار داشت: نظام پیشنهادات برای اولین بار به صورت رسمی در سال 1390 در مجموعه شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استقرار یافت و همان زمان نیز کمیته نظام پیشنهادات در وزارت نیرو شکل گرفت.
وی استقرار نظام مدیریت مشارکتی را از مهم‌ترین اهداف در مجموعه وزارت نیرو دانست و گفت: نظام پیشنهادات برای اولین بار در جهان در سال 1950 در ژاپن استقرار یافت و بعد به کشورهای اروپایی و نهایتاً به آمریکا رفت و یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه خوب عمل کرد، شرکت «تویوتا ژاپن» است و سرانه پیشنهاد در این شرکت به عدد 20 و نرخ پذیرش پیشنهادات به عدد 90 درصد می‌رسد.
مدیر دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری شرکت مادر تخصصی آبفای کشور نظام پیشنهادات را یکی از ابزارهای مهم مدیریت مشارکتی دانست و گفت: فرهنگ سازی در میان کارکنان برای رفع چالش‌های شرکت و صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها، دو هدف اصلی از استقرار نظام پیشنهادات است.
ایلیادی ایجاد روابط صمیمی میان کارکنان و مدیران را از نتایج اجرای نظام پیشنهادات دانست و یادآور شد: کارکنان بیشترین آگاهی را از نقاط ضعف سازمان دارند و می‌توانند بهترین پیشنهادات را برای رفع چالش‌های شرکت ارائه دهند.
وی پویایی، تحوّل سازمانی و کاهش هزینه‌ها را از اهداف استقرار نظام پیشنهادات در شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری برشمرد و افزود: از سال 90 تاکنون، شرکت‌های تابعه در زمینه اجرای نظام پیشنهادات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
این مسئول با اشاره به برگزاری 3 جشنواره ملی نظام پیشنهادات در کشور گفت: تاکنون دو جشنواره در قم به صورت ملی و دیگری در آبفا مشهد برگزار شده است.

وی با اشاره به طراحی نرم افزاری واحد در خصوص استقرار نظام پیشنهادات گفت: امیدواریم شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز ظرف سه ماه آینده از این نرم افزار برخوردار شود، همچنین سامانه‌ای ملی در وزارت نیرو برای دریافت و ثبت پیشنهادات مدیران برقرار شده است.
ایلیادی با بیان اینکه نتیجه ارزیابی عملکرد سال 95 در خصوص نظام پیشنهادات شرکت‌های آب و فاضلاب ظرف چند هفته آینده مشخص می‌شود، افزود: در سال 92 تعداد 11 هزار و 833 پیشنهاد در سطح کشور دریافت شد که این عدد در سال 94 به 40 هزار و 795 پیشنهاد رسید و رشد 178 درصدی را شاهد بودیم.
وی با اشاره به رشد نرخ مشارکت در نظام پیشنهادات از عدد 12.38 به 29.36 گفت: در بحث دریافت پیشنهادات مدیران، رشد 200 درصدی داشتیم و شاهد افزایش پیشنهادات از عدد 1412 به 5711 بودیم.
ایلیادی از صرفه جویی 17 میلیاردی در سال 92 به دنبال استقرار نظام پیشنهادات در شرکت‌های آب و فاضلاب خبر داد و اذعان کرد: این عدد رشد صعودی داشته و شاهد صرفه جویی 120 میلیاردی در سال 94 بودیم.
وی تعداد شرکت‌های دارای نظام پیشنهادات در سال 90 را 40 شرکت اعلام کرد و افزود: هم اکنون «نظام پیشنهادات» در تمام شرکت‌های آبفای ما مستقر است.
ایلیادی سرانه پیشنهادات در کشورهای پیشرفته همچون ژاپن را عدد 20 اعلام کرد و گفت: سرانه پیشنهادات در آمریکا 3.50 و در ایران 1.50 است، البته در سال 90 سرانه مشارکت ما 12 صدم بود که به عدد 1.29 در سال 94 رسیدیم و اکنون به عدد 2 رسیده‌ایم.
ایلیادی سرانه مشارکت نظام پبشنهادات در آبفای استان کرمانشاه را 1.82 و بالاتر از پیش بینی کشوری اعلام کرد و گفت: اتفاقات خوبی در آبفای استان کرمانشاه افتاده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم آبفای استان در سال 96 در زُمره شرکت‌های برتر قرار بگیرد و در جشنواره بعدی مورد تقدیر واقع شود.

وی بیشترین میزان سرانه مشارکت را مربوط به مشهد مقدس با عدد 2.98 در سال 94 اعلام کرد و گفت: کرمانشاه نیز در این زمینه رشد خوبی داشته است، در آبفار قم سرانه مشارکت 7.48 است و نرخ مشارکت کارکنان در برخی آبفاها مانند همدان و مشهد صد درصد است.
این مسئول بیان کرد: در حوزه مدیران، نرخ مشارکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در نظام پیشنهادات 51 درصد و برای کارکنان اصلی 28 درصد است.
مدیریت مشارکتی دارای پشتوانه غنی در دین اسلام است / مسئولان آب و فاضلاب استان برای اجرای پیشنهادات مصوب یاری‌گر باشند
سپس در ادامه همه خانی، معاون برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه طی سخنانی اظهار داشت: نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات یکی از ساز وکارهای قدرتمند و اساسی شیوه مدیریت مشارکتی است که در بسیاری از سازمان‌های صنعتی، بازرگانی و خدماتی بخش‌های خصوصی و عمومی در جهان به صورت گسترده و همگانی کاربرد دارد.
وی مشارکت عمومی را عامل اصلی در نظام پیشنهادات دانست و تصریح کرد: در این راستا باید به نیروی انسانی توجه شود چراکه نیروی انسانی به لحاظ برخورداری از قدرت اندیشه، خلاقیت و نوآوری بزرگ‌ترین دارایی هر سازمان محسوب می‌شود و هرگونه بهبود و پیشرفت در سیستم‌ها توسط نیروی انسانی تحقق خواهد یافت.
همه خانی با بیان اینکه توان فکری و اندیشه کارکنان در سازمان سرمایه‌ای نهفته است، افزود: عامل موفقیت و توسعه در هر سازمان، استفاده حداکثری از این سرمایه نهفته است.
معاون برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه، مشارکت را راهکاری عنوان کرد که به کارکنان اجازه می‌دهد به جای اینکه همیشه مدیریت و رهبری شوند از توانایی خود بهره بگیرند و فکر کنند و قوه خلاقیت خود را به کار اندازند و در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها مشارکت داشته باشند.

وی در تعریف دیگری از مشارکت گفت: مشارکت فرآیندی است که طی آن کارکنان یک سازمان به طور داوطلبانه در امور و فعالیت‌های مربوط به خود دخالت کنند به شرطی که توان و انگیزه مناسب برای دخالت موثر را داشته باشند که کارکنان شرکت ما با حضور موثر خود این مهم را ثابت کردند و راهکارهایی ارائه می‌دهند که مورد توجه مدیران ارشد است.
همه خانی با تاکید بر لزوم پایبندی به هم‌فکری و ارج نهادن به کارهای گروهی برای انجام هر چه بهتر امور، گفت: سازمان و شرکتی موفق است که انسان‌ها را در فرآیند کار نه به عنوان ابزار و وسیله بلکه عاملی موثر در تحقق اهداف سازمانی آن سازمان بداند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت مشارکتی دارای پشتوانه غنی در باورهای دینی به خصوص در دین مبین اسلام است، افزود: امر به معروف و مشورت گرفتن مستقیماً در نظام پیشنهادات مطرح است.
همه خانی اظهار داشت: در کنار اجرای نظام پیشنهادات، قدردانی و پرداخت پاداش به صاحبان اندیشه و ایده، انگیزه لازم برای حضور همگانی و بیشتر در نظام پیشنهادات را فراهم می‌کند و افراد دلسوز و فعال سازمان را از افراد منفعل و بی‌تفاوت جدا می‌سازد.
وی با اشاره به اینکه بالاترین سطح اطلاعات مدیریت ارشد سازمان در انجام امورات از طریق مشارکت کارکنان فراهم می‌شود، افزود: این مهم به مدیریت امکان مطالعه برنامه‌ها و رفع مشکل می‌دهد و کارکنان مجبور می‌شوند قبل از ارائه پیشنهادات، در مورد آن بیاندیشند که سبب رشد و پیشرفت کارکنان و شناسایی سطح توانایی و قابلیت‌های آنان می‌شود.
همه خانی ارتقاء روحیه کارکنان و بالابردن کیفیت کاری آنها، ایجاد تفاهم میان مدیریت و کارکنان و افزایش سود آوری را از نتایج ارزشمند و مثبت بکارگیری پیشنهادات سودمند و عملی در سازمان دانست.

وی افزود: در خصوص اجرایی نمودن پیشنهادات مصوب، دست یاری به سوی تمام مدیران، معاونین و روسای حوزه‌های مختلف کاری در شرکت دراز می‌کنیم و همکاران در خصوص اجرایی شدن پیشنهادات مصوب کمک کنند.
همه خانی در پایان تصریح کرد که ما متولی این مهم هستیم و افتخار می‌کنیم که سقایی مردم را در زمان حیات داریم و بهبود روند ارائه خدمات شاید در بخش‌هایی بیشتر از کاهش هزینه برای صنعت ما چشمگیر و ارزشمند باشد.


مطلب قبلی 1030متر اصلاح و توسعه شبکه های آب و فاضلاب در روانسر
مطلب بعدی در سفر مدیر عامل آبفا استان به شهرستان روانسر انجام شد؛
Print
290 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
پست الکترونیک: info@mailabfaksh.ir
فکس: ۳۸۲۳۲۰۱۱ -۰۸۳
تلفن: ۳۸۲۳۳۶۰۰- ۰۸۳
آدرس : کرمانشاه - بلوار شهید مصطفی امامی - نرسیده به میدان گلستان
پرشیا سافت
حسن الفت
دات نت نیوک فارسی